« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Zbog sve ozbiljnijih globalnih ekoloških problema koji uključuju negativne klimatske promjene, prekomjerno iskorištavanje prirodnih resursa, nesavjesno i neodgovorno ponašanje prema okolišu, sve se više nameće tema održivog razvoja. Stoga je iznimno važno govoriti o temi odgoja i obrazovanja za održivi razvoj što ranije.
Kako bi sadržaje iz područja održivog razvoja aktualizirale u svoj rad, učiteljice Marija Bulut Lukačević i Ljiljana Marinjak zajedno sa svojim učenicima 1./4. i 2. razreda ove su se školske godine uključile u međunarodni eTwinning projekt Eko eTwinneri.
Autorice projekta su Snežana Stević iz JU OŠ "Aleksa Šantić" Osmaci (BIH) i Patricija Hercog iz OŠ Hinka Juhna Podgorač, PŠ Budimci (RH). Projektom se želi podržati ekološki stil života, te raznim aktivnostima usvajati pozitivne sustave vrijednosti o zaštiti okoliša, a sve s ciljem da naši učenici postanu ekološki osviješteni. Projektom smo željele potaknuti učenike da usvoje saznanja o okolišu i održivim životnim temeljima koje treba osigurati budućim generacijama kako bi postali osobe koje imaju razvijene vještine rješavanja problema, istraživanja i ispitivanja. Nastojale smo da učenici uče radeći i da preuzimaju odgovornost za svoje postupke, razvijaju suradnju i timski rad. Aktivnosti su bile bazirane na primjerima iz svakodnevnog života kako bi učenike poticali na promišljanje i donošenje osobnih odluka.
Raznim eko aktivnostima željeli smo oblikovati stilove života koje su u skladu s prirodom, upoznali smo i obilježili bitne ekološke datume i događaje kao npr. Svjetski dan čišćenja, Svjetski dan zaštite životinja, Svjetski dan ekologije, Dan voda, Dan planeta Zemlje, Svjetski dan šuma i dr.
Učenike smo poticale da uočavaju i rješavaju ekološke probleme lokalne zajednice u namjeri unapređenja kvalitete života (Eko reporteri https://youtu.be/0XeLaWI2Yzk ). Produbljivali smo suradnju sa roditeljima sudjelujući u zajedničkim aktivnostima kao npr. izrada božićno- novogodišnjih ukrasa od recikliranih materijala. Učenici su kroz projektne aktivnosti samostalno uočavali, promatrali, istraživali prirodne promjene kako bi ih bolje razumjeli. Sudjelovanjem u aktivnosti Ubaci kunice za sretnije njuškice i aukcijama za životinje, razvijali smo empatiju prema živim bićima, posebice napuštenim. Također, učenici su usvojili spoznaje o raznolikosti prirode, pametnom i održivom upravljanju prirodnim dobrima, zajedničkoj odgovornosti prema cjelokupnom životnom okruženju. Imali su priliku otvoreno izražavati svoje mišljenje, iznijeti svoje stavove i ideje kako svojim angažmanom mogu doprinijeti zaštiti okoliša. Učenici su samoinicijativno predlagali inovativne i kreativne modele održivog razvoja čime su pokazali vlastitu inicijativnost i poduzetnost. Proučavali smo različite načine štednje (vode, energije… https://read.bookcreator.com/IyerdRtMUKNy3pY6uEjJV20XPME3/KcN1OMOzReW9c0AtnU-fag ) i korištenja obnovljivih izvora energije. Učenici su spremno sudjelovali u akcijama skupljanja starog papira, plastičnih čepova, čišćenja i sadnje drveća i grmlja u školskom dvorištu u okviru kolektivne sadnje drveća koja se organizira na nacionalnoj razini.
Kao primjer dobre prakse, u okviru izvanučioničke nastave, posjetili smo Park prirode Kopački rit uz odličan način učenja i uočavanja utjecaja zajednice usmjerene na održivost kako na lokalnoj tako i na državnoj razini. Projektni dan “Ususret Svjetskom danu bioraznolikosti, 22.svibnja” koji se proveo na razini škole u suradnji sa studenticama i profesoricama Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti iz Osijeka, svojom tematikom se izvrsno uklopio u ciljeve projekta Eko eTwinneri. Učenici su aktivno sudjelovali u radionici izrade šumskog bontona, te posjetili šumu uz pratnju lokalnog šumoposjednika. Tako su imali priliku kroz neposredno iskustveno učenje bolje razumjeti prirodu i ravnotežu u prirodi.
Ekološke teme dio su međupredmetne teme Održivi razvoj, ali i sadržaja ostalih predmeta kao npr. Hrvatskog jezika, Prirode i društva, Likovne kulture, Glazbene kulture i Tjelesne i zdravstvene kulture, ali i ostalih međupredmetnih tema kao što su Građanski odgoj i obrazovanje, Osobni i socijalni razvoj, Poduzetništvo, Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije. Sudjelovali smo u zajedničkim suradničkim aktivnostima s ostalim projektnim partnerima- izrada ekološkog kalendara, Recikliramo - stvaramo, Ekološki izazovi, izrada zajedničke knjige Ekološki datumi te objedinjene zbirke zajedničkih radova. Putem videokonferencija razmjenjivali smo ideje i praktične primjere iz svojih učionica sa ostalim projektnim partnerima. Koristili smo razne digitalne alate i obrazovne sadržaje te tako nastavni proces učinile dinamičnim i inovativnim, pritom ističući važnost sigurnog korištenja interneta.
Učenicima se projekt u cjelini jako svidio što dokazuje i evaluacija koju smo proveli na kraju projekta:
Sudjelovanjem u projektu ostvarile smo osnovni cilj: implementirati koncepte održivog razvoja u nastavnu praksu, ali i životni stil učenika, osnažiti proces vlastitog doprinosa u očuvanju prirode te poticati pozitivne primjere opće dobrobiti u zajednici.
Marija Bulut Lukačević i Ljiljana Marinjak