Projekt „Promet i ja“, autorica Željke Krizmanić i Silvije Kozari, uspješno je proveden u našoj učionici 3. razreda Područne škole Ivanovci s ciljem podizanja svijesti o sigurnosti u prometu te razvijanja odgovornog i samostalnog ponašanja učenika u svakodnevnom prometnom okruženju. Projekt je bio namijenjen djeci od predškolske dobi do kraja osnovnoškolskog obrazovanja, a obuhvatio je brojne praktične, edukativne i kreativne aktivnosti.
Cilj i namjena projekta
Glavna svrha projekta bila je učiti i djelovati kako biti bezbrižan i siguran u svakodnevnom kretanju, potičući izvanučionički rad, suradnju s lokalnom zajednicom, te razvoj prometne pismenosti. Kroz praktične primjere učenici su se upoznali sa sigurnim ponašanjem u prometu, kao i svijest o važnosti poštivanja prometnih pravila.
Aktivnosti projekta:
Svjetski dan pješačenja
U sklopu Tjelesne i zdravstvene kulture, učenici su obilježili Svjetski dan pješačenja šetnjom kroz lokalnu zajednicu. Ova aktivnost imala je višestruku vrijednost – osim podizanja svijesti o važnosti zdravog načina života i očuvanja okoliša, posebna je pažnja posvećena sigurnom kretanju pješaka u prometu. Učenici su ponovili osnovna pravila ponašanja pješaka: kretanje nogostupom, pravilno prelazak ceste na obilježenim pješačkim prijelazima, poštivanje semafora i prometne signalizacije. Razgovarali smo i o važnosti vidljivosti pješaka, osobito u uvjetima smanjene vidljivosti, te ulozi prometnih znakova i vozača u zaštiti pješaka.
Promet u gradu – Izlet u Zagreb
Učenici su posjetili Zagreb, gdje su iz prve ruke učili o organizaciji prometa u velikom gradu. Upoznali su različite oblike javnog prijevoza poput tramvaja i autobusa, promatrali prometnu signalizaciju, semafore i rad prometne policije. Ova je aktivnost omogućila praktično učenje o prometnim pravilima i sigurnosti u urbanom okruženju.
Vožnja uspinjačom
Tijekom boravka u Zagrebu učenici su se vozili zagrebačkom uspinjačom, simbolom grada i zaštićenim kulturnim dobrom. Kroz ovu su aktivnost upoznali tehničke karakteristike uspinjače i njezinu povijesnu ulogu u svakodnevnom životu građana.

Promet u mjestu
Posebna je pažnja posvećena lokalnom prometu – učenici su promatrali prometne znakove, učili pravila sigurnog prelaska ceste i analizirali svoj svakodnevni put od kuće do škole te moguće potencijalno opasna mjesta. Kroz razgovore, edukativne kvizove i radne listiće razvijali su prometnu pismenost i osvještavali vlastitu odgovornost kao sudionici u prometu.
Putovanje svemirom (likovna kultura)
Kreativni sat likovne kulture pretvoren je u „putovanje svemirom“. Učenici su maštali o letjelicama, svemirskim destinacijama i bićima, a sve su prikazali crtežom. Aktivnost je poticala izražavanje, maštu i razumijevanje pojma putovanja u širem smislu.
Putujemo zemljovidom
Učenici su koristili zemljovide kako bi osmislili zamišljena putovanja, učeći osnovne zemljopisne pojmove poput strana svijeta, simbola i orijentacije u prostoru. Aktivnost je povezivala geografiju, promet i razvoj prostorne snalažljivosti.
Promet u lektiri
Tijekom obrade lektire Baton i Roni, učenici su pratili put glavnog lika vlakom iz Zagreba u Karlovac. Proučavali su prometnu mrežu, koristili Google kartu, uspoređivali različite oblike prijevoza te izračunavali trajanje putovanja. Kroz ovu aktivnost povezali su čitanje s prometnom edukacijom.
Upoznajemo specijalna vatrogasna vozila
Učenici su se upoznali s vatrogasnim vozilima, njihovom opremom i načinom djelovanja u različitim izvanrednim situacijama. Razvijali su svijest o važnosti hitnih službi i sigurnosne opreme u prometu i svakodnevnom životu.
Vožnja autoputom
Tijekom vožnje kombijem autocestom, učenici su promatrali prometne znakove, učili o pravilima ponašanja na autocesti, važnosti sigurnosnog pojasa i razmaka među vozilima. Aktivnost je doprinijela razumijevanju prometne signalizacije i sigurnosnih radnji na autocesti.
Istražujemo prometna sredstva kroz vrijeme
Učenici istražuju kako su ljudi putovali i prevozili robu u prošlosti, upoznajući prometna sredstva poput zaprega, kočija, jedrenjaka i parnih vlakova. Uspoređuju ih s današnjim sredstvima poput automobila, zrakoplova i električnih romobila, te analiziraju razlike u brzini, udobnosti, sigurnosti i utjecaju na okoliš. Na kraju projekta osmišljavaju kako bi prometna sredstva mogla izgledati u budućnosti i prikazuju ih crtežom.

Od kotača do električnog automobila – izumi koji su promijenili svijet
Učenici su gledali dokumentarni film o povijesti kotača i njegovoj ulozi u razvoju prometa. Kroz raspravu su prepoznali i druge važne prometne izume, poput parnog stroja, automobila, padobrana, semafora i električnog vozila. Razmišljali su o njihovom utjecaju na svakodnevni život, sigurnost i okoliš te pokazali zanimanje za promet budućnosti.
Što smo naučili?
Aktivnost “Što smo naučili?” osmišljena je kao završna refleksija u kojoj učenici izrađuju prezentaciju u alatu Sway na temu prometa. Tijekom aktivnosti, učenici samostalno prikupljali i organizirali ključne informacije koje su usvojili tijekom rada na projektu – kao što su vrste prometa, prometna pravila, važnost sigurnosti u prometu i ekološki aspekti. Korištenjem digitalnog alata Sway, učenici razvijaju i svoje digitalne kompetencije, kreativnost i vještine prezentacije. Cilj aktivnosti je ponavljanje i primjena naučenog kroz suvremeni oblik izražavanja.

✅ Završna evaluacija
Na kraju projekta provedena je evaluacija kojom su prikupljeni dojmovi učenika. Svi su se učenici pozitivno osvrnuli na projekt, ističući kako im je bio zanimljiv, koristan i povezan s njihovim svakodnevnim iskustvima. Tijekom brojnih aktivnosti učenici su:
- naučili osnovna pravila sigurnog ponašanja u prometu
- razvili vještine prepoznavanja i razumijevanja prometne signalizacije
- osvijestili važnost različitih prometnih rješenja i odgovornog ponašanja
- unaprijedili prostornu orijentaciju, suradničke vještine i kritičko razmišljanje
- povezali nastavne sadržaje s realnim životnim situacijama
Projekt “Promet i ja” pokazao je kako se kroz međupredmetno povezivanje i praktične aktivnosti mogu ostvariti vrijedni obrazovni i odgojni ciljevi. Učenici su razvili korisna znanja i vještine koje će im pomoći u svakodnevnom kretanju, a istovremeno su postali svjesniji svoje uloge u stvaranju sigurnog prometnog okruženja.
Ljiljana Marinjak